¡Dale gas! homs, ranfla, chido, ¡órale ese!, bato. Those words are usual in Raúl González III’s work as they’re a big part of our vocabulary as a border community. Those and a thousand of words of that kind represent a small part of the connection between the Mexican-American population that has existed for decades in the US. Most of us citizens of this community are familiar with those words. Imagine now, hearing or reading them on Massachusetts, which is mostly habituated by Irish-Americans. It could get somehow confusing, but not for Raúl, who lives and exposes his work on Boston, where he probably has to constantly explain who “El Chavo del Ocho” is and what does “Colorín Colorado” means, as they’re exposed on his pieces.
“I have been drawing for most of my life, and I love it because anyone anywhere can do it.”
Raúl The Third was born in El Paso, TX and grew up between his city and Ciudad Juárez, Chihuahua, visiting his family on some town by the Chihuahuan Desert. From these memories came the inspiration for the creation of his work, which are a combination of Mexican TV characters as El Chavo del Ocho and American comics such as Captain America. All of it, along with a huge social charge in a takeoff way, and the exposing of immigration and racism issues as a background, his work feed on social issues from the same Mexican-American community he was raised in, but keeping the funny and childish side of the younger days on his border life.
This is easy to notice on his work in an obvious way, but the childish vision I was talking about before, can be noticed in a more intense way through the pages of Lowriders in the Space, a book for kids by the author Cathy Camper and illustrated by Raúl González with a ballpoint technique, using principally blue, black and red BIC pens along with sharpies. The book will be published by Chronicle Books Editorial this November 4th. Lowriders in the Space, tells the adventures of three friends: Lupe Impala, Elirio Malaria and El Chavo Flapjack, on their journey to win a Lowriders contest. The book is a real treasure, full of chicanian references and mind-blowing graphics.
“When I was a young boy, I would spend hours drawing up worlds using ballpoint pens on paper bags or newsprint. I didn’t have “professional tools”. I didn’t need them.”
Raúl The Third’s work has been displayed on galleries and museums such as the New Hampshire Museum of Art, The Drawing Center in New York, the Aidekman Gallery at Tufts University in Medford, MA and The Mills Gallery at the Boston Center for the Arts in Boston. Not bad for this kid who spent his days helping his parents by drawing on paper bags on the Cuauhtémoc Market in Ciudad Juárez.
¡Dale gas! homs, ranfla, chido, ¡órale ese!, bato. Estas palabras son comunes en el trabajo de Raúl González III y son parte de nuestro léxico como comunidad fronteriza. Estas palabras y miles más, representan a una pequeña parte de ese nexo entre la población México-Americana que existe desde hace décadas en EUA. La mayoría de nosotros como habitantes de esta comunidad, estamos familiarizados con estas palabras, ahora imaginemos escucharlas o leerlas en la ciudad de Boston, Massachusetts, que tiene en su mayoría una población de raíces irlandesas. Esto podría ser algo confuso, pero no para Raúl, que vive y expone su
trabajo en las galerías de la ciudad y donde seguramente tiene que explicar siempre quién es el “Chavo del ocho” y qué significan frases como “Colorín Colorado” que aparecen en sus obras.
“He dibujado la mayor parte de mi vida, y lo amo porque cualquier persona de cualquier lugar puede hacerlo.”
Raúl The Third nació en El Paso, Texas, y creció entre El Paso y Ciudad Juárez, Chihuahua, visitando a sus familiares en algún poblado del desierto chihuahuense. De esas memorias proviene la inspiración para crear sus obras, que son una combinación de personajes televisivos como El Chavo del Ocho y personajes de los comics gringos como Capitán América. Todo esto junto a una gran carga social a manera de sátira y teniendo como base problemas de inmigración y racismo, su trabajo se nutre de los problemas sociales de la misma comunidad México-Americana en la que creció, pero sin dejar de lado lo cómico o infantil de sus ías como niño viviendo en la zona fronteriza. Todo esto se puede apreciar en su obra de una manera directa, pero esta visión infantil de la que hablo, se puede apreciar con mayor intensidad en las páginas de Lowriders in the Space, un libro para niños escrito por la autora de libros infantiles Cathy Camper e ilustrado por Raúl González a base de plumas BIC (ballpoints) de color azul, negro y rojo; y marcadores Sharpie. Este libro saldrá publicado este próximo 4 de noviembre por la casa editora Chronicle Books. Lowriders in the Space, relata las aventuras de tres amigos: Lupe Impala, Elirio Malaria y El Chavo Flapjack, para ganar un concurso de Lowriders. El libro es una verdadera joya, llena de referencias chicanas y gráficos alucinantes.
“Cuando era un niño pequeño, pasaba horas dibujando mundos usando puntos de pluma en bolsas de papel y periódicos. No tenía “herramientas profesionales”. No las necesitaba.”
El trabajo de Raúl The Third, ha sido expuesto en museos y galerías como el Museo de Arte de New Hampshire, The Drawing Center in New York, la galería Aidekman en la Universidad Tufts in Medford, Massachusetts y en The Mills Gallery en el Boston Center for Arts.
Nada mal para este niño que pasaba sus días ayudando a sus padres dibujando en bolsas de papel estraza en el Mercado Cuauhtémoc de Cd. Juárez.